Araba Aks Mili Arızası Neden Olur?
Araba Aks Mili Arızası Neden Olur?
Aracımızın aks milleri, aracınızın ağırlığını destekler ve tekerleklerinizi döndürmek ve arabanızı ileri itmek için güç sağlamaya yardımcı olur. Akslardan biri veya her ikisi veya ilgili bileşenler arızalandığında, sonuçlar sizi masraflı onarımlarla yolda mahsur bırakabilir. Arızalı araç akslarının yaygın nedenleri ve semptomlarına bir göz atalım.
Araba Aks Arızasının Nedenleri
Bir aks çeşitli nedenlerle arızalanabilir ve aks mili belirli koşullar altında aniden kırılabilir. Aks mili arızasının en belirgin nedenleri şöyledir:
- Metal Arızası
Bazen metal bir şaft, metal arızası nedeniyle kırılabilir. Aks milleri, esneklik için daha yumuşak bir metal çekirdekli sertleştirilmiş çelikten bir dış yüzey üretecek şekilde hazırlanmış olmalıdır. Orijinal şaft üretimi sırasında uygun olmayan ısıl işlem, stres altında kırılabilen kırılgan bir ürünle sonuçlanır.
- Kötü Tasarım
Bir aks şaftı, o özel tasarımı taşıyan araçlarda öngörülebilir arızaya neden olan kötü bir tasarıma sahip olabilir. Örneğin, biraz kaymış bir motor ve şanzımana uyum sağlamak için bazı şaftların uzunlukları eşit değildir. Daha kısa şaft keskin dönüş açılarına karşı daha hassastır ve kırılma olasılığı daha yüksektir. Veya yivli uç veya diş ucu arasındaki geçiş bölgesi ve aks mili çapı kötü bir tasarımdır. Zamanla yivli uç deforme olur ve şaft bükülür.
- Aşınmış CV Eklemi
Bir aksın arızalanması için aniden kırılmasına gerek yoktur. Bazen metal şaft dışındaki sistem bileşenleri kırılır ve arabanızı çalışmaz hale getirir.
Sabit hız (CV) mafsalları, tahrik millerini şanzımana ve tekerleklere bağladıkları için aks sisteminin önemli bir parçasıdır. CV mafsalları, tutarlı tork veya kuvvet aktarırken ve aracın süspansiyonunun sürekli yukarı ve aşağı hareketine uyum sağladıkları için inanılmaz bir baskı altındadır.
Körük adı verilen özel bir kapak, yağlayıcı yüklü CV mafsalını korur ve yabancı maddeleri dışarıda tutar. Çatlak bir kapak, gres sızıntısına ve su ve kirin girmesine izin verir. Zamanla, yağlama eksikliği ve alışılmış korozyon tüm CV mafsalına zarar verir. Bir CV eklemi zamanla kademeli olarak aşınabilir veya belirli koşullar altında aniden parçalanabilir.
- Sürüş Tekniği
Aracınızı kullanma veya taşıma şekliniz, özellikle bir şaft veya mafsal gerildiğinde veya aşındığında aksınızı etkileyebilir. Olağanüstü tork üretecek şekilde modifiye edilen otomobiller, sürücü fren yaptığında veya büyük hızlarda döndüğünde genellikle bir aks milini yakalar. Bununla birlikte, arabanızı yana doğru kaydırıp aniden bir kaldırıma çarptığınızda, geleneksel bir binek otomobilde bir dingili kırabilirsiniz.
Ek olarak, arabanızı veya kamyonunuzu aşırı yüklediğinizde bir aks milini bükebilir ve ardından normalde yaptığınız gibi sürmeyi deneyebilirsiniz. Eklenen ağırlık, aks sistemi üzerindeki gerilimi artırır ve arızaya neden olur.
Araba Aks Arızasının Belirtileri
Neyse ki, aşınmış dingil parçaları, arızaya yakın olduklarına dair işaretler gösterecektir. Aksınız aniden kopmadıkça, aks sisteminizin kontrol ve onarımını yaptırmak için zamanınız vardır.
Daha yüksek hızlarda sürdüğünüzde arabanızın kulplarının farklı olduğunu fark edebilirsiniz. Aşınmış CV mafsalları, ideal olmayan koşullarda çalıştıkları için aks milinde hafif titreşimlere neden olur. Siz hızlandıkça titreşim daha belirgin hale gelir çünkü tekerlekleriniz dengesiz dönüyor.
Arabanız ayrıca hızlandığınızda veya döndüğünüzde tuhaf bir ses çıkarabilir. Aşınmış CV mafsalları, özellikle keskin, hızlı dönüşlerde gevşer ve duyulabilir bir klik sesi çıkarır. Ayrıca direksiyon simidini çevirmenin daha zor olduğunu hissedebilirsiniz.
Lastiklerinizin iç kenarını incelerken gözle görülür aks arızası belirtilerini kontrol edebilirsiniz. Aşınmış CV pabuçları burada yağ veya gres sızdırır ve dönen akslar gresi daha da hızlı çıkarmaya zorlar. Arabanızın altında sıçrayan gres bile görebilirsiniz.