Fren Diski Ne İşe Yarar?

MAKALE

Fren Diski Ne İşe Yarar?

Fren Diski Ne İşe Yarar?

Fren diski, tekerlekleri yavaşlatmak veya durdurmak için fren balatalarının kenetlendiği bileşendir. Disk ve balatalar arasındaki sürtünme, tekerleklerde gerekli frenleme hareketine neden olur. Frenlemeyle ilgili diğer bileşenler arasında ana silindir ve kaliper bulunur. Disk, her iki tarafında da işlenmiş bir yüzeye sahip dairesel bir bileşendir. Bu sistemin nasıl çalıştığını öğrenmek için yazımızı okumaya devam edin.

Fren Diski Nedir?

Fren diski, iki ayar vidası ve bir merkez somun ile yerinde tutulur. Bazı otomobillerde, disk basitçe tekerleğe takılır. Disk genellikle dökme demir veya seramikten yapılır.

Standart "pürüzsüz" tip fren rotoruna ek olarak, balata ve rotor arasındaki sürtünmeden kaynaklanan büyük miktarda ısı, toz ve gazları daha iyi idare ederek ağır frenleme altında fren performansını artırabilen daha özel fren diskleri vardır.

İlk özel tip fren rotoru yarıklı rotordur. Adından da anlaşılacağı gibi, oluklu rotor, sürtünme yüzeyine işlenmiş kanallara veya "yarıklara" sahiptir; bu, frenleme sırasında fren balatası aşınmasıyla oluşan gaz ve fren tozunun fren yüzeyinden kaçmasına izin vererek, balata ile rotor arasında daha iyi temas ve daha fazla sürtünme yaratır. . Bu yuvalar aynı zamanda rotor yüzeyinin daha eşit şekilde soğumasına yardımcı olarak fren rotorunun aşırı ısınmadan kaynaklanan çarpılma olasılığını azaltır.

Benzer şekilde, çapraz delikli fren rotorlarının yüzlerinde rotorun sürtünme yüzeyini dahili soğutma kanatlarına doğrudan bağlayan delikler vardır. Bu soğutma delikleri yalnızca aracınızın tekerleklerinin arkasında harika görünmekle kalmaz, aynı zamanda fren sıcaklıklarını düşürmeye yardımcı olur ve hem fren tozu hem de pabuç gaz çıkışı için bir yol sağlar ve yine pabuç ile fren rotoru arasındaki teması iyileştirir. Ek olarak, araç yağmurlu koşullarda sürdüğünde, rotordaki delikler suyu hızlı bir şekilde boşaltarak ilk fren ısırmasını iyileştirebilir.

Hatta bazı rotorlar, her iki dünyanın da en iyisini sunmak için çapraz delikli ve oluklu fren rotoru tasarımlarını birleştirir: ıslak ve kuru koşullarda harika ilk kavrama, üstün soğutma kapasitesi, azaltılmış fren solması ve harika görünüm söz konusudur.

Disk fren sistemleri, çeşitli şekillerde kampanalı fren sistemlerinden üstündür. Disk frenler takıldıklarında rotorda herhangi bir ayarlama gerektirmez. Disk frenlerin bir başka yararı da, kampanalı frenlere kıyasla ısının kolayca dağıtılmasıdır.

Disk Frenler Nasıl Çalışır?

Sürücü fren pedalına bastığında, güç fren servosu (servo sistem) tarafından yükseltilir ve ana silindir tarafından bir hidrolik basınca (yağ basıncı) dönüştürülür. Basınç, fren yağı (fren sıvısı) ile doldurulmuş boru sistemi aracılığıyla tekerlekler üzerindeki frenlere ulaşır. Verilen basınç, pistonları dört tekerleğin frenlerine iter. Pistonlar ise sürtünme malzemesi olan fren balatalarını tekerleklerle birlikte dönen fren rotorlarına bastırır. Balatalar rotorlara her iki taraftan kenetlenir ve tekerlekleri yavaşlatarak aracı yavaşlatır ve durdurur.

Fren Diskindeki Sorunlar

Genellikle fren kaliperleri, fren disklerinden daha çabuk aşınan kaliperlerdir. Bununla birlikte, FREN rotoru uzun vadede incelebilir ve ısıyı dağıtamayabilir. Bu, zayıf bir fren performansına neden olur. Bazen fren diskinde, etkili bir frenleme sağlayamayan eğriler oluşabilir.

Fren balataları zamanla sürtünme malzemelerini kaybedebilir ve bu da balata ile rotor arasında metalden metale bir temasa neden olabilir. Bu aynı zamanda fren diskinin bozulmasına da neden olur. Uzun süre kullanılmayan araçlarda fren diskinde paslanma meydana gelebilir. Bu, rotorun işlenmesiyle düzeltilebilir. Eğilmiş bir fren diski rotoru, kilitlenme önleyici fren sistemini de etkileyebilir. Fren sıvısı sızıntıları nedeniyle fren diski arızalanabilir. Bu, sıvının rotor yüzeyini kaplamasına neden olabilir.

Bozuk Fren Diskinin Belirtileri

Frenleme sırasında gıcırdama veya gıcırdama sesi genellikle kötü fren disklerinin belirtisidir. Bununla birlikte, fren pedalına basılmadığında da öğütme sesi çıkabilir ve frenleme sırasında daha da yükselebilir. Bu aynı zamanda bozuk bir disk rotorunu gösterir.

• Arızalı bir fren diski, fren pedalına basıldığında aracın titremesine veya yalpalamasına neden olabilir. Bu duruma genellikle "yalpalama" denir.

• Kötü bir fren diski aynı zamanda direksiyon simidinizin normal hızlarda bile titremesine neden olur.

• Titreşimli frenler ayrıca hasarlı fren rotorlarının ortak bir göstergesidir.

• Tamamen bozulmuş bir disk rotoru, aracınızın sert bir şekilde durmasına neden olabilir. Aksine, aşınmış bir rotor, aracınızın durma mesafesini de artırabilir.

• Kötü fren diskinden kaynaklanan diğer sorunlar arasında tekerlek torku kaybı ve azalan direksiyon tepkisi bulunur.

Arızalı bir fren rotoru en erken müdahale edilmezse, tüm fren sistemi ve performansına zarar verebilir.