Fren Sistemi Parçaları ve Görevleri Nelerdir?

MAKALE

Fren Sistemi Parçaları ve Görevleri Nelerdir?

Fren Sistemi Parçaları ve Görevleri Nelerdir?

Arabalardaki fren sistemleri muhtemelen bir aracın en önemli parçalarıdır. Yolda ilerlediğinizi ve bir dur işaretine yaklaştığınızı hayal edin; ayağınızı fren pedalına bastığınızda hiçbir şey olmuyor. Araç nasıl durur ve ne olur? Modern araçlar neredeyse düşünülemez karmaşıklıkla doludur ve binlerce parça güvenli ve konforlu bir sürüş sağlamak için birlikte çalışmaktadır. Ancak bir fren sisteminin bileşenleri ne kadar karmaşıktır? Bu yazımızda bu ayrıntıları açıklayacağız.

Fren Sistemi Parçaları

Araçlarda bulunan fren sistemleri, aracın hareket enerjisini ısı enerjisine dönüştürerek arabanın yavaşlayarak durmasını sağlar ve birkaç parçadan oluşur. Bunlardan biri ve en önemlisi ise aracınızın fren balatalarıdır. Tekerlekler dönmeyi bıraktığında, araç da hareket etmeyi durdurur. Bu işlev bilimsel olarak da kanıtlanmıştır. Fren balatalarının fren parçaları olarak rolü basit gibi görünse de fren balatalarının kendilerinden başka bir şey değildir. Böylesine hızlı bir kütle kütlesinin dönüşünü durdurmak, bu pedlere aşırı miktarda ısı ve stres getirir. Motor sporları hayranıysanız, fren diskinin başa çıkması gereken aşırı ısının bir sonucu olarak fren diskinin parlak turuncu renkte parladığını görmüş olabilirsiniz.

Bir düşünün: Gerçekten hızlı dönen bir ağır metal diski tutmak ister misiniz? Bu diski, araç duruncaya kadar yavaşça sıktığınızı düşünün. Bu müthiş bir iştir, ancak fren balataları bunu binlerce kez binlerce kilometre şikâyet etmeden tekrar tekrar yapıyor. Başka bir deyişle, hayatımızı tamamen yumuşak, güvenli ve tahmin edilebilir bir şekilde arabayı fren balatalarıyla durdurabileceğimize emanet ediyoruz.

Durdurma cihazının güvenilirliği doğrudan otomobilin güvenilirliği ve sonuç olarak yolcuların güvenliği ile ilgilidir. Fren balataları kesinlikle herhangi bir otomobilin bulunamayacağı en önemli ve vazgeçilmez otomobil parçalarından biridir.

Fren Sistemleri Türleri

Elektromanyetik Fren Sistemi

Yükselen bir fren sistemi tarzı olan elektromanyetik frenler, otomobilin içinde bulunan ve aracın durmasına yardımcı olan bir elektrik motoru kullanır. Bu tür frenler çoğu hibrid araçta bulunur ve aküleri ve rejeneratif frenleri şarj etmek için bir elektrik motoru kullanır. Bazen, bazı otobüsler dahili kısa devre ve jeneratör kullanan ikincil bir geciktirici fren kullanacaktır.

Sürtünmeli Fren Sistemi

Birçok otomobilde sürtünmeli bir FREN SİSTEMİ bulunur. Servis frenleridir ve tipik olarak iki şekilde bulunurlar; yastıkları ve ayakkabılar. Adından da anlaşılacağı gibi, bu frenler otomobilin hareket etmesini durdurmak için sürtünme kullanır. Tipik olarak, sabit bir ped ve dönen bir hava yüzeyine sahip bir döner cihaz içerirler. Çoğu bant freninde, ayakkabı dönen tamburun dışına doğru daralır ve sürtünür, alternatif olarak bir tambur freninde, ayakkabılarla dönen bir tambur genişler ve tamburun iç tarafına sürtünür.

Hidrolik Fren Sistemi

Bir hidrolik fren sistemi, bir hidrolik frenleme sıvısı deposu tarafından beslenen bir ana silindirden oluşur. Bu, tekerleklerin silindirlerine tutturulmuş bir dizi metal boru ve kauçuk bağlantı parçası ile bağlanır. Tekerlekler, fren balatalarını silindirlerin içine zorlayarak pistonları birbirinden ayırmak için baskı yapan, böylece tekerleğin hareketini durdurmasına neden olan, bant veya kampanalı frenler üzerinde bulunan iki karşıt piston içerir.

Fren Balataları Ne Zaman Değiştirilmeli?

Ne yazık ki, fren balatalarını değiştirme zamanının geldiğini gösteren kesin bir program yok. Fren balatalarının bozulması, sürülen süre, iklim ve durma sıklığı gibi çeşitli koşullara bağlıdır. Bu nedenle kulaklarınıza ve deneyimli bir otomotiv teknisyeninin tavsiyelerine güvenmeniz gerekir.

Çoğu araç, lastiklerini 6 ayda bir veya en az 12 ayda bir döndürmelidir ve bu da frenlerin kontrol edilmesi için iyi bir zamandır. Bir tamirci, balataların kalınlığını ve nokta aşınması için fren donanımının durumunu kontrol edebilir.

Ayrıca, birçok modern otomobil, balataların değiştirilmesi gerektiğinde bir fren diskine sürtünen dahili aşınma sensörlerine sahiptir. Bu aşınma sensörlerinin ışığı, genellikle fren balatalarının kalınlığı 1,5 mm'den fazla kalınlaştığında yanar. Sürücü, frenleri uygularken (veya bazı araçlarda frenler serbest bırakıldığında) rahatsız edici bir çığlık sesi duyacaktır.

Bu sensörler her araçta bulunmadığından, sürücüler gıcırtıları, (genellikle fren balatalarının tamamen gittiğini gösteren bir işaret) ve aşınmaya işaret eden diğer sesleri dinlemelidir. Bazı küçük sesler frenlerin temizlenmesi ile ortadan kaldırılabilir, ancak kalıcı, belirgin sesler genellikle parçaların normalin ötesinde aşındığı anlamına gelir.

Diğer aşınma belirtileri arasında fren pedalındaki titreşimler, daha uzun durma mesafeleri veya frene bastığınızda ayağınız daha da aşağıya, zemine yaklaşır. Fren balataları kademeli olarak aşındığından, performanstaki düşüşü fark etmeyebilirsiniz, böylece bir tamircinin deneyimli gözü yardımcı olabilir.

Tüm araçlarda, arabanızı her çalıştırışınızda birkaç saniye boyunca yanan bir fren uyarı ışığı bulunur. Sürüş sırasında yanarsa, bu muhtemelen bir sızıntı veya fren ana silindiri ile ilgili bir sorun nedeniyle fren sisteminizin sıvısının düşük olduğu anlamına gelir. Bunun, el veya ayakla çalıştırılan park frenini uyguladığınızda yanan uyarı ışığıyla aynı olmadığını unutmayın.

Disk Frenleri ve Rotorlar Ne Zaman Değiştirilir?

Tüm otomobiller ve hafif kamyonlar ön disk frenlerle donatılmıştır ve çoğunda arka disk frenleri de vardır. Bununla birlikte, bazı bütçe fiyatlı otomobiller hala arka kampanalı frenlerle geliyor. Disk frenlerle, yüzey düzgün ve pürüzsüz olması için, sadece fren balatalarının değiştirilmesi ve gerekirse bir torna üzerinde rotorların yüzeyinin yeniden yüzeye çıkarılması yaygın bir uygulama olmuştur.

Diskler eskiden iki veya üç kez yeniden yüzeye çıkardı, ancak pedleri değiştirme zamanı geldiğinde şaşırmayın, size yeni rotorlara da ihtiyacınız olduğu söylenebilir. Mevcut olanlar, yüzey yenileme ile traş edilecek yeterli malzemeye sahip olmayabilir ve dayanıklı veya güvenilir olmayabilir.

Buna ek olarak, tamir atölyeleri bir işe zaman eklediğinden ve işin kalitesi kimin yaptığı ve ne kadar yetenekli olduğuna göre değişebileceği için rotorları yeniden yüzeylendirmek konusunda isteksizdir. Bunun yerine, tamir atölyeleri için yeni pedlerle birlikte yeni rotorlar kurmak daha hızlı, daha kolay ve daha karlıdır. Çoğu durumda, ticari amaçlı amatör sürücülerin bir tür kör noktası olarak değiştirilir. Dikkat etmek gerekir.