Hava Yastığı Çalışma Prensibi Nasıldır?
Hava Yastığı Çalışma Prensibi Nasıldır?
Trafik kazalarında can kayıplarını en aza indirmek için geliştirilen hava yastığı teknolojisi hem sürücülerin hem de diğer yolcuların emniyetli bir yolculuk yapmaları için tasarlanmıştır. 1950’li yıllarda otomobil tarihinin kaderini değiştiren buluşlardan biri olan hava yastıkları günümüzde sürücü ve yolcuları kaza anında darbelerden koruyan en önemli ekipmanlardan biri olarak kabul ediliyor. Peki, hava yastığı nedir ve hava yastığı nasıl çalışır? Pek çok kişi hava yastığının koruma özelliğini bilse de nasıl çalıştığına dair detaylı bir bilgiye sahip değildir. Hava yastığı çalışma prensibi hakkında merak ettiğiniz önemli detayları yazımızın devamında bulabilirsiniz.
Hava Yastığı Nedir?
Modern dünyanın en büyük ihtiyaçlarından biri olan kişisel araç kullanımı her geçen gün artıyor. Bu nedenle otomobil üreticileri de hem sürücülere hem de yolculara maksimum güvenlik sunmak için çeşitli özelliklerdeki hava yastıkları geliştiriyor. Otomobillerde çarpışma sırasında içerisine hava ya da gaz dolarak şişen yardımcı koruma sistemi olan air bag yani hava yastıkları saniyenin 1/10’undan daha kısa bir süre açılma özelliğinin olması ciddi yaralanmalarında önüne geçiyor. Araç modeline ve donanım seviyesine göre hava yastıklarının sayısı ve yerleşim yerleri de değişiklik gösteriyor. Ancak genel olarak bakıldığında hava yastıklarının yerleşimi şu şekildedir:
• Ön kısımda 2 adet hava yastığı
• Ön koltukların yan kısımlarından çıkan 2 adet hava yastığı
• Ön kapı çerçevelerinin üst kısmından çıkan 2 adet hava yastığı. Bu bölümdeki hava yastıklarına perde hava yastığı da denilmektedir.
Hava Yastığı Nasıl Çalışır?
Hem sürücülerin hem de yanındaki yolcuların can güvenliği için son derece önemli olan hava yastığının çalışma prensibi şu şekilde işliyor:
• Otomobil herhangi bir darbeye maruz kaldığında ani bir şekilde hız kaybeder.
• Araçtaki elektronik sensörler bu esnada hız değişimini tespit eder ve ivme ölçer darbenin şiddetini ölçer.
• Bu çarpma esnasında eğer şiddetli bir darbe söz konusu ise hava yastığı sistemi hemen tetiklenir.
• Tetiklenen sistem kimyasal patlayıcının ateşlenmesini sağlar. Bu esnada hava yastığına hızla nitrojen ya da argon gazı dolar ve kazadan yaklaşık olarak 30-40 mili saniye sonra hava yastığı tamamen şişer.
• Çarpma sonrası ise şişen hava yastığındaki küçük deliklerden gaz yavaş yavaş boşalmaya başlar.
• Tüm işlemler çarpma kuvvetine göre otomatik olarak devreye girdiği için kaza sırasında hem sürücü hem de yolcular ya hiç yara almazlar ya da çok ufak yaralanmalarla bu kötü durumdan kurtulurlar. Bu nedenle araçlardaki air bag sistemleri hayati öneme sahiptir denilebilir.
Hava Yastığı Ne Zaman Açılmaz?
Küçük çarpmalarda yaralanmaları en aza indiren büyük kazalarda ise can kayıplarını azaltan hava yastıkları bazı durumlarda açılmayabilir. Hava yastığının açılmadığı durumlar şunlardır:
• Eğer çarpmanın şiddeti hafif ve ön kısımda olduysa,
• Yine şiddeti hafif yan kısımdan gelen darbelerde,
• Arkadan çarpışmalarda,
• Aracın feci bir şekilde devrilmesi durumunda, Ve aracın takla atması gibi durumlarda hava yastıkları açılmamaktadır.